Siirry pääsisältöön

Kyllönvirran maisema - ajalliset kerrokset osana elävää Laitikkalaa

Kyllönvirran uusi silta kuvattuna vanhalta sillalta. 

Historiallisen Hämeen maisemien keskellä on asuttu jo kivikaudella. Pälkäneen rikasta kulttuurimaisemaa ja rakennusperintöä voimme lukea niiden yksityiskohtien avulla monin tavoin. Laitikkalan, Joensuun, Kotilan, Kuiseman ja Kärväntälän kylät ovat edustava esimerkki ympäristön ajallisesta kerroksellisuudesta. Keskihämäläisen maiseman peruselementit ovat läsnä: pitkiä näkymiä, järvenselkiä, virta ja lampi, kumpuilevia vainioita, vanhoja teitä ja polkuja, rehevää rantaluontoa, puistoja, puutarhoja sekä eri-ikäisiä asumuksia ja yhteisiä taloja. Kyllönvirta ja Vanha silta ovat avaran, juhlavan ja lempeän romanttisen maiseman symbolinen sydän.

 

I Myyttisten kertomusten maisema

Suttisen ja Heikkilän kivikautiset asuinpaikat tai fantasiaa sisältävä tarina viikinkien retkestä Kyllönvirralle herättävät mielenkiinnon alueen menneisyyttä kohtaan. Ahtilan kuppikivi,  Unnaanmäen uhrilähde ja Kokkostenkärjen kalmisto kertovat elämän toivosta esihistoriallisena aikana. Kylillä on myös Kirkkokallionsa – ehkä se ilmaisee menneisyyden toiveen jopa omasta pyhäköstä. Esikristilliset ja uusien asukkaiden nimet ovat täällä rinnakkain: Kyllö, Kokko, Helmikkala, Tanila ja Ruotsalainen. Vanhin asiakirjoista tunnettu asukas on Satato de Laijnamaessa (vuonna 1340).

Joensuun ja Kuiseman kartanoiden omistajanimet liittävät tutut paikat valtakunnan ylätason vaikuttajasukuihin ja suuriin tarinoihin. Joensuun omistivat 1500–1600 -luvuilla mm. Jöns Kurck, Bertil Ivarsson Tott, Axel Ivarsson Stiernkors tai Arvid Horn af Åminne, vaikka tila ei ollut silloin asuinkartano. Arkkitehti Georg Schreck kasvoi perheensä kotikartanossa 1800-luvulla. Kuisema on puolestaan Wuolijoki-suvun yksi kotipaikka.

Laitikkalan taistelu vuoden 1918 sisällissodassa oli eräs tilanne itsenäisen Suomen vaikeissa alkuvaiheissa. Laitikkalassa on voitu kertoa myös toisia tarinoita: Lauri Törhösen ohjaamassa Raja 1918 -elokuvassa Kyllönvirta sai esittää Rajajokea.

 

II Työn ja liikkeen maisema

Talonpoikien työ muokkasi maiseman avaraksi viljelymaaksi, joka tuottaa edelleen monipuolista satoa. Aikaisemmin viljaa jauhettiin esimerkiksi Kyllönvirran vesimyllyissä ja kylien tuulimyllyissä. Vanhat vilja-aitat teiden varsilla ovat muistomerkkejä tästä ajasta. 1800-luvun viime vuosikymmeninä syntyi päätös ruopata virta, mikä teki sen sopivaksi laivaliikenteelle ja puun uittoon. Kilpalan kohdalla uomaa myös oikaistiin. Nykyinen Vanha silta rakennettiin vuonna 1890 ja se on myöhemmin korjattu ja rakennettu uudestaan eri vaiheissa. Nyt tunnelmallisessa jokiuomassa sen alitse lipuvat huviveneet.

Laitikkalassa oli pitkään kestikievari ja myöhemmin meijeri, useampi kauppa, pankki ja posti. Vieras saattoi istua tyylikkäästi kahvilassa, kenties kuulla työn äänet pajoista sekä odottaa paikallista linja-autoa tai taksia. Tuotannon kohdalla oli tienviitta, viisari, jonka ohi koko Suomi ajoi Tampereen ja Hämeenlinnan, Helsingin tai Lahden välillä aina 1960-luvulle saakka.

 

III Kyläelämän maisema

Kylien talojen tonttipaikat ovat muuttuneet muutaman sadan vuoden aikana. Tiiviit taloryhmät olivat esimerkiksi 1600-luvulla nykyisen Ahtilan ja Kokkolan kohdalla sekä Tanilan paikkeilla. Myöhemmin syntyi asutusta Mäkipäähän ja Unnaanmäkeen. Koulu, kirjasto, seuratalo ja työväentalo vanhojen maanteiden varressa ovat olleet kylien aktiivisten asukkaiden yhteisiä paikkoja 1900-luvulla.

Kotilan Suttisen tilan nykyinen päärakennus on hyvä esimerkki Laitikkalan seudulle rakennetuista monista 1920-luvun taloista. Tuolloin suosittiin klassista muotokieltä. Taitekattoinen tiilitalo on rakennusmestari Julius Lehtosen suunnittelema. Heikkilän tilan pitkä punaiseksi maalattu rakennus on puolestaan 1800-luvun hämäläistalon kaunis esimerkki.

 

IV Kesänvieton ja Suomen Makukylän maisema

Yli sadan vuoden ajan Laitikkalaan on tultu viettämään kesää. Osa tulijoista on viipynyt yhden suvisen hetken ”kelliellen Kyllössä”, toiset ovat tulleet aina uudestaan vuosikymmenestä toiseen. Emännät ovat pitäneet vieraanvaraiset talot  edustuskunnossa heitä varten.

Laitikkalan yritteliäisyys ja kesätunnelma ovat edelleen totta. Täällä Mennyttä täytyy tulkita isosti ja sen voi liittää nykyelämään.  – Laitikkalassa on hyvän elämän rytmi.


Teksti perustuu Pälkäneen kunnan Kulttuuripalveluiden tuottaman opastetun kulttuurikävelyn ohjelmaan elokuussa 2020, oppaana toimi FM Jaakko Simola.


Lähteet ja kirjallisuus

Hovi, Sinikka (toim.) 2009: Kuiseman tanhuvilta. Jaakko Tamminen muistelee. Pälkäne, Laitikkalan nuorisoseura ry.

Kivelä, Anneli 2008: Laitikkalassa laadittu, Pälkäneellä päätetty. Pälkäne, Anneli Kivelä.

Kokkola, Helmi: Tilkkutäkki. 2. uudistettu painos. Pälkäne, Helmi Kokkola.

Kuuliala, Wiljo-Kustaa 1982: Vanhaa Pälkänettä. Toinen painos. Pälkäne, Pälkäne-Seura ry.

Pälkäneen historia I. Pälkäne, Pälkäneen kunta 1972.

Tapola, Päivi 2011: Rakentajan elämä. Georg Wilhelm Ismael Schreck. Vantaa, Kustannusosakeyhtiö Moreeni. 

Uotila, Kirsti (toim.) 2006: Kyllön kylät. Muisteluksia Laitikkalasta ja Vuolijoelta. Pälkäne, Laitikkalan Nuorisoseura ry.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kartanoelämää Pälkäneellä

Sata vuotta sitten noin kymmentä pälkäneläistä suurta maatilaa saatettiin kutsua kartanoiksi. Ne olivat kaikkien tuntemia – monien paikkakuntalaisten työpaikkoja ja sivistyksen keskuksia, jotka oli helppo tunnistaa maisemassa lepäävistä komeista rakennusryhmistään ja puutarhoistaan. Nykyään kartanopihat eivät enää useinkaan ole osa maatilojen taloutta vaan yksityisten perheiden rakkaudella vaalimia koteja, jotka ovat samalla muistomerkkejä suomalaisen kulttuurin kehityksestä vuosisatojen kuluessa. Mitä kartanolla tarkoitetaan? Arkipuheessa kartanolla on usein yksinkertaisesti tarkoitettu maatilaa, jolla on suhteellisen paljon viljelysmaata ja metsää sekä huolellisesti hoidetut suuret asuin- ja talousrakennukset. Tarkempi näkökulma paljastaa erilaisia historiallisia järjestelmiä. Kartanoiden joukossa on keskiaikaisia suurmiestaloja, verovapauden saaneita säteritiloja ja aatelille annetuista läänityksistä syntyneitä suurtiloja sekä sotilasvirkataloja. Saman tilan historiassa voi olla

Kesähuviloita ja huvilatyylisiä taloja

Haanloukkaan huvilan kuisti 2020 1900-luvun alussa muutamat perheet, jotka asuivat välillä kaupungissa mutta joilla oli sukusiteitä Pälkäneelle tai muuta kiinnostusta, rakensivat kesähuviloita järvien rannoille. Kesää haluttiin viettää tutuissa maisemissa. Näillä paikoilla oli romanttisia nimiä kuten Rantapirtti, Tuulensuu, Revonristi tai Tuutuniemi. Tyyliä leimaa jugend ja suunnittelijoiden joukossa on ainakin tunnettu arkkitehti Wivi Lönn. Varsinkin 1910- ja 1920-luvuilla kirkonkylään Onkkaalaan rakennettiin huvilatyylisiä asuintaloja. Monet niistä ovat harjun jatkeen länsirinteellä katsoen kohti Mallasveden selkää. Talot ovat tonttien keskellä ja pihoissa on ollut puutarhoja. Verhon huvila lienee yksi vanhimpia, koska pääosa siitä on 1800-luvulta, mutta muuten rakentaminen ajoittuu enemmän 1900-luvun puolelle. Taitekattoisten rakennusten päädyt ovat järven suuntaan, muiden pitkä seinä on kohti rantaa. Näilläkin taloilla on ollut mielenkiintoisia nimiä kuten Haanloukas tai Pöllö

Kirkonkylä Onkkaala I

Pälkäneen pitäjänkeskus on valittu yhdeksi valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Tämän alueen ytimessä on kirkonkylän Onkkaalanraitti. Raitin historia kiinnostaa monia ihmisiä. Talojen tarinoiden kautta on helppo tutustua omaan kotiympäristöön, joka liittyy myös Suomen eri vaiheisiin. Kirkonkylässä, tien varressa asuneet ihmiset ovat kokeneet monenlaista – ja kylän läpi on kulkenut erilaisia matkalaisia. Talot puhuvat myös ihanteista, haaveista, osaamisesta ja kauneudentajusta. Vielä 1980-luvulla lähes jokaisessa talossa oli jokin liike tai yhteistä toimintaa. Muutamaa vuosikymmentä aikaisemmin kyläläiset tiesivät hyvin, missä talossa asuu muurari, maalari, lääkäri, tuomari tai kauppias. Maatilojen ja jo kadonneiden vuokramökkien asukkaiden elämästä on kerätty muistitietoa. Maisemassa asumisen jäljet kantavat kuitenkin yli 1000 vuoden taakse. Pälkäneen tori uudistettiin vuonna 2017. Lainamakasiinin, VPK:n kalustorakennuksen ja taksikopin jälkeen auk