Siirry pääsisältöön

Sanojen maisema Pälkäneellä

Eletyt ja koetut tilat tulevat yhteisesti jaetuksi henkiseksi perinnöksi usein kirjoittamisen kautta. Käsitys Suomen eri paikkakunnista on luotu myös tekstin muodossa. Lukutaidon teemavuonna on luontevaa miettiä, mitä Pälkäneestä on kirjoitettu tai mistä käsin kirjoittajat ovat täällä katsoneet maailmaa.

Pälkäneen alueella on vieraillut kansallisen tason tunnettuja kirjailijoita ja runoilijoita. Esimerkiksi Eino Leino kirjoitti runoja kesävieraana sekä Mallasveden että Kukkian rannoilla. Täällä on myös syntynyt joukko kirjallisen ilmaisun ja suomalaisen ajattelun keskiössä olleita ihmisiä. Sanomalehtimies, runoilija ja kansansivistäjä Severi Nuormaan runot muistuttavat suomalaisen kulttuurin rakentamisen halusta. Joissakin kylissä on ollut kyläkirjailijoita, joiden teokset ovat avaimia paikalliseen kulttuuriin ja sen mikrohistoriaan. Innokkaat perinteen kerääjät ovat myös tehneet julkaisuja. Vanhanajan sivistyneistö puolestaan kirjoitti paikoista aktiivisesti päiväkirjoihin tai muistelmiin, kun he kulkivat pitäjän läpi tai viettivät täällä aikaa tarkkaillen paikallista asumista tai maisemaa turistin tai tutkijan katseella. - Miten Pälkäneen kylät elävät eri teoksissa? Mitä kirjailijayhteyksiä tutuilla paikoilla voi olla? Pälkäneveden ympärillä olevissa kylissä kuusi kirjailijaa ja heidän kuusi teostaan toimivat maamerkkeinä muiden tekijöiden ja teosten rinnalla.

I Aino Pälsi (1885-1951) syntyi Onkkaalan Anttilan taloon. Hänen romaaninsa Marketan ja Juhanin avioliitto (1942) perustuu suvun elämään Anttilassa sekä Kirruun Laurilassa ja kuvaa hyvin Pälkäneen kulttuuria 1800-luvun loppupuolella, erityisesti rustholli- ja kestikievaritalon piiristä nähtynä.

II Sappeen kylässä on säilynyt suullinen perimätieto, miten Jalmari Finne (1874-1938) innoittui Kyläjärvelle avautuvasta maisemasta käytyään hämäläisissä sukujuhlissa Luopioisten Haapamäessä Sappeen lähellä. Näin syntyi vuonna 1926 vielä joitakin vuosikymmeniä sitten yleisesti tunnettu maakuntalaulu, vaikka Finne omisti sen Adèle Meurmanille ja se valmistui kirjoittajan mukaan Kangasalan Liuksialassa. HÄME-laulu alkaa sanoin: Sua katson synnyinseutu, sa kallis Hämeenmaa. Sanat: Jalmari Finne Sävel: Toivo Palmroth

III Sappeen entinen koulu on vireän kylän kulttuurikeskus. Siellä toimii vilkkaasti myös Pälkäneen kirjaston yksi lainausasema. Talo on rakennusmestari Heikki Tiitolan suunnittelema, ja koulu aloitti toimintansa syksyllä 1923. Omakustannekirjailija Tauno Sairialan (1935-1996) entinen talo on koulun vieressä. Hän eli hyvin vaatimattomasti ja kuvasi kirjoissaan pienten kylien tai takamaiden karua elämää (esim. Onnellinen köyhyys, 1973, toinen uusittu painos 1988). Hän toimi omalla tavallaan välittämättä yhteiskunnan normeista. Sairiala testamenttasi omaisuuttaan Pälkäneen kunnalle ja näistä varoista kulttuuritoimi jakaa vuosittain Tauno Sairiala -kulttuuripalkintoja.

IV Monologiromaanisarja Juho (1998-2001) on Juhani Syrjän (1943-) laaja kuvaus miehen kasvusta ja suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä 1900-luvulla. Suuren suvun tarinan yhtenä lähtöpaikkana on Pälkäneen Vimmunkulma. Teos kuvaa hyvin paikallista ajattelun ja puhumisen tapaa sekä työn muutosta. V Hella Wuolijoen (omaa sukua Murrik, 1886-1954) Niskavuori-näytelmien (1936-1952) vuorosanoista on tullut kaikkien suomalaisten yhteistä omaisuutta. Hänen hahmojensa perusongelmiin voi samaistua myös nykyihminen ja henkilöiden sanavalmiudessa on jotakin sydänhämäläiselle mentaliteetille tunnusomaista herkkyyttä ja voimaa. Hella Wuolijoki toi näytelmiinsä rohkeasti miehensä suvun asetelmia sekä lähiympäristön nimiä ja elämäntilanteita. Vaikka Wuolijoen kartano on Hauhon puolella, on Vuolijoen kylä Pälkäneellä. Suvulla on samoin ollut perheyhteyksiä pitäjään.

VI Ensimmäinen suomeksi kirjoittanut naiskirjailija oli Theodolinda Hahnsson (Yrjö-Koskinen, omaa sukua Limón, 1838-1919). Hän oli kirkkoherra Karl Magnus Limónin tytär ja kasvoi noin kymmenvuotiaasta aikuiseksi Pälkäneen pappilassa. Hänen ihanteellista maailmankuvaansa edustaa esim. Huutolaiset-teoksessa (1887) oleva Hely-tytön toteamus Pälkäneen kirkossa: ” Jos tämmöisessä paikassa asuisi ja kävisi tällaisessa kirkossa, niin eiköhän ihminen parempana pysyisi”. Pappilan nykyinen päärakennus valmistui Theodolindan asuessa Pälkäneellä. Pälkäneen kylistä syntyy jatkuvasti uusia kirjoja, jotka sitovat yhteen paikkojen muistoja ja nykyajan sydänhämäläisen elämänkirjon sekä antavat mahdollisuuden rakentaa omaa identiteettiä näistä aineksista. Uusimmat teokset ovat kuluvalta vuodelta 2019.

- Teksti perustuu Kirjailijoiden kylät -retken ohjelmaan heinäkuussa 2019. Oppaana toimi FM Jaakko Simola, tuottajana Pälkäneen kunnan Kulttuuritoimi.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kartanoelämää Pälkäneellä

Sata vuotta sitten noin kymmentä pälkäneläistä suurta maatilaa saatettiin kutsua kartanoiksi. Ne olivat kaikkien tuntemia – monien paikkakuntalaisten työpaikkoja ja sivistyksen keskuksia, jotka oli helppo tunnistaa maisemassa lepäävistä komeista rakennusryhmistään ja puutarhoistaan. Nykyään kartanopihat eivät enää useinkaan ole osa maatilojen taloutta vaan yksityisten perheiden rakkaudella vaalimia koteja, jotka ovat samalla muistomerkkejä suomalaisen kulttuurin kehityksestä vuosisatojen kuluessa. Mitä kartanolla tarkoitetaan? Arkipuheessa kartanolla on usein yksinkertaisesti tarkoitettu maatilaa, jolla on suhteellisen paljon viljelysmaata ja metsää sekä huolellisesti hoidetut suuret asuin- ja talousrakennukset. Tarkempi näkökulma paljastaa erilaisia historiallisia järjestelmiä. Kartanoiden joukossa on keskiaikaisia suurmiestaloja, verovapauden saaneita säteritiloja ja aatelille annetuista läänityksistä syntyneitä suurtiloja sekä sotilasvirkataloja. Saman tilan historiassa voi olla

Kesähuviloita ja huvilatyylisiä taloja

Haanloukkaan huvilan kuisti 2020 1900-luvun alussa muutamat perheet, jotka asuivat välillä kaupungissa mutta joilla oli sukusiteitä Pälkäneelle tai muuta kiinnostusta, rakensivat kesähuviloita järvien rannoille. Kesää haluttiin viettää tutuissa maisemissa. Näillä paikoilla oli romanttisia nimiä kuten Rantapirtti, Tuulensuu, Revonristi tai Tuutuniemi. Tyyliä leimaa jugend ja suunnittelijoiden joukossa on ainakin tunnettu arkkitehti Wivi Lönn. Varsinkin 1910- ja 1920-luvuilla kirkonkylään Onkkaalaan rakennettiin huvilatyylisiä asuintaloja. Monet niistä ovat harjun jatkeen länsirinteellä katsoen kohti Mallasveden selkää. Talot ovat tonttien keskellä ja pihoissa on ollut puutarhoja. Verhon huvila lienee yksi vanhimpia, koska pääosa siitä on 1800-luvulta, mutta muuten rakentaminen ajoittuu enemmän 1900-luvun puolelle. Taitekattoisten rakennusten päädyt ovat järven suuntaan, muiden pitkä seinä on kohti rantaa. Näilläkin taloilla on ollut mielenkiintoisia nimiä kuten Haanloukas tai Pöllö

Kirkonkylä Onkkaala I

Pälkäneen pitäjänkeskus on valittu yhdeksi valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Tämän alueen ytimessä on kirkonkylän Onkkaalanraitti. Raitin historia kiinnostaa monia ihmisiä. Talojen tarinoiden kautta on helppo tutustua omaan kotiympäristöön, joka liittyy myös Suomen eri vaiheisiin. Kirkonkylässä, tien varressa asuneet ihmiset ovat kokeneet monenlaista – ja kylän läpi on kulkenut erilaisia matkalaisia. Talot puhuvat myös ihanteista, haaveista, osaamisesta ja kauneudentajusta. Vielä 1980-luvulla lähes jokaisessa talossa oli jokin liike tai yhteistä toimintaa. Muutamaa vuosikymmentä aikaisemmin kyläläiset tiesivät hyvin, missä talossa asuu muurari, maalari, lääkäri, tuomari tai kauppias. Maatilojen ja jo kadonneiden vuokramökkien asukkaiden elämästä on kerätty muistitietoa. Maisemassa asumisen jäljet kantavat kuitenkin yli 1000 vuoden taakse. Pälkäneen tori uudistettiin vuonna 2017. Lainamakasiinin, VPK:n kalustorakennuksen ja taksikopin jälkeen auk