Siirry pääsisältöön

Maisemakuvaukset kirjoissa

Pälkäneen läpi matkustaneet ja täällä pitempään aikaa viettäneet ovat sanoittaneet ja luoneet nykyisen Sydän-Hämeen alueen kirjallisesti kuvatun maiseman. Mielenkiintoista on tavoittaa samansuuntainen kokemus nykyään kuin 200 vuotta sitten.

Carl Gustaf Ramsay kirjoitti matkapäiväkirjaansa vuonna 1807 esimerkiksi seuraavalla tavalla: 

"Tulimme Pälkäneen harjulle, josta avautui uusi näköala Mallasvedelle. Täältä näkyy niiden rantojen sijainti, joista venäläiset vuonna 1713 tulivat yli. Maantie ei matkailijan vahingoksi kulje tämän harjun laella. Maine, toisinaan niin nopea ja herkkä, toisinaan niin raskas ja valheellinen, liittäisi silloin varmaan Pälkäneen nimen Hattelmalan , Ilmolan ja Kangasalan joukkoon. Mutta ihminen ei anna itselleen aikaa hidastaa hevosten juoksua kauniin luonnon vuoksi, ja eteenpäin rientävien vaunujen sisällä tehdään varmoja tuomioita niiden harvojen maisemien perusteella, jotka suljettujen vaununikkunoiden kehystäminä sattumalta tulevat näköpiiriin."

Eric Gustaf Ehrström kirjoitti puolestaan matkapäiväkirjaansa vuonna 1811 muun muassa näin: 

"Pälkäneen läpi kulkeva Hauhon ja Kangasalan kirkkojen välinen tie on kaunein, jota tähän mennessä olen kulkenut, siinä on niin monia ja niin kauniita käänteitä, luonto on niin vaihteleva ja moninainen, ikään kuin se olisi halunnut osoittaa kykynsä muovata kauneutta niin monin tuhansin vivahtein. - Enimmäkseen tie kulki rehevien metsien ja peltojen ja suurten järvien vieritse, niiden sylistä kohosi mitä kauneimpia saariryhmiä. Kuljin kyllä nytkin Kangasalan harjujen ylitse, mutta enimmäkseen mäkien rinteitä myöten tai aivan lähellä järven rantaa. - Tienviereiset korkeat harjut näyttivät molemmilla puolilla metsän peittämiltä seinämiltä. - Kuljin myös Pälkäneellä erään Kostian silta -nimisen sillan yli. Tämän sillan lähellä kuljin lukuisten tuomien muodostaman puistokujan läpi. - Se oli nytkin kaunis, mutta kukkivana se on varmaan todellinen nautinto matkaajalle."

Ruth Snellman on kuvannut kesänviettoaan Pälkäneen Töyräniemessä ja lähikylien yhteisöä. Myöhemmin hän siirtyi Padasjoen Kellosalmelle. Hän tekee myös huomion miten maasto muuttuu lähiseudulla: 

"Padasjoen luonto on aivan erilainen kuin Pälkäneen leppoisat maisemat. Maasto on vaihtelevampi. On korkeita kallioita ja syviä jyrkkäreunaisia laaksoja. 
Myös Päijänne oli jylhempi ja mahtavampi kuin Pälkäneen herttaiset aurinkoiset järvet hiekkarantoineen."


Lähteet ja kirjallisuus

Ehrström, Eric Gustaf 2007: Hämeen sydänmailla. Matkapäiväkirja 1811. Suomentanut Maija Hirvonen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1059. Helsinki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Ramsay, Carl Gustaf 1999: Matkapäiväkirja 1807. Matka eteläisessä Suomessa. Suomentanut ja toimittanut Sampo Honkala. Helsinki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 

Snellman, Ruth 1971: Tuokio sieltä, tuokio täältä. Toimittanut Riitta Valajärvi. 4. painos. Helsinki, Oy Weilin+Göös Ab.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kartanoelämää Pälkäneellä

Sata vuotta sitten noin kymmentä pälkäneläistä suurta maatilaa saatettiin kutsua kartanoiksi. Ne olivat kaikkien tuntemia – monien paikkakuntalaisten työpaikkoja ja sivistyksen keskuksia, jotka oli helppo tunnistaa maisemassa lepäävistä komeista rakennusryhmistään ja puutarhoistaan. Nykyään kartanopihat eivät enää useinkaan ole osa maatilojen taloutta vaan yksityisten perheiden rakkaudella vaalimia koteja, jotka ovat samalla muistomerkkejä suomalaisen kulttuurin kehityksestä vuosisatojen kuluessa. Mitä kartanolla tarkoitetaan? Arkipuheessa kartanolla on usein yksinkertaisesti tarkoitettu maatilaa, jolla on suhteellisen paljon viljelysmaata ja metsää sekä huolellisesti hoidetut suuret asuin- ja talousrakennukset. Tarkempi näkökulma paljastaa erilaisia historiallisia järjestelmiä. Kartanoiden joukossa on keskiaikaisia suurmiestaloja, verovapauden saaneita säteritiloja ja aatelille annetuista läänityksistä syntyneitä suurtiloja sekä sotilasvirkataloja. Saman tilan historiassa voi olla

Kesähuviloita ja huvilatyylisiä taloja

Haanloukkaan huvilan kuisti 2020 1900-luvun alussa muutamat perheet, jotka asuivat välillä kaupungissa mutta joilla oli sukusiteitä Pälkäneelle tai muuta kiinnostusta, rakensivat kesähuviloita järvien rannoille. Kesää haluttiin viettää tutuissa maisemissa. Näillä paikoilla oli romanttisia nimiä kuten Rantapirtti, Tuulensuu, Revonristi tai Tuutuniemi. Tyyliä leimaa jugend ja suunnittelijoiden joukossa on ainakin tunnettu arkkitehti Wivi Lönn. Varsinkin 1910- ja 1920-luvuilla kirkonkylään Onkkaalaan rakennettiin huvilatyylisiä asuintaloja. Monet niistä ovat harjun jatkeen länsirinteellä katsoen kohti Mallasveden selkää. Talot ovat tonttien keskellä ja pihoissa on ollut puutarhoja. Verhon huvila lienee yksi vanhimpia, koska pääosa siitä on 1800-luvulta, mutta muuten rakentaminen ajoittuu enemmän 1900-luvun puolelle. Taitekattoisten rakennusten päädyt ovat järven suuntaan, muiden pitkä seinä on kohti rantaa. Näilläkin taloilla on ollut mielenkiintoisia nimiä kuten Haanloukas tai Pöllö

Kirkonkylä Onkkaala I

Pälkäneen pitäjänkeskus on valittu yhdeksi valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Tämän alueen ytimessä on kirkonkylän Onkkaalanraitti. Raitin historia kiinnostaa monia ihmisiä. Talojen tarinoiden kautta on helppo tutustua omaan kotiympäristöön, joka liittyy myös Suomen eri vaiheisiin. Kirkonkylässä, tien varressa asuneet ihmiset ovat kokeneet monenlaista – ja kylän läpi on kulkenut erilaisia matkalaisia. Talot puhuvat myös ihanteista, haaveista, osaamisesta ja kauneudentajusta. Vielä 1980-luvulla lähes jokaisessa talossa oli jokin liike tai yhteistä toimintaa. Muutamaa vuosikymmentä aikaisemmin kyläläiset tiesivät hyvin, missä talossa asuu muurari, maalari, lääkäri, tuomari tai kauppias. Maatilojen ja jo kadonneiden vuokramökkien asukkaiden elämästä on kerätty muistitietoa. Maisemassa asumisen jäljet kantavat kuitenkin yli 1000 vuoden taakse. Pälkäneen tori uudistettiin vuonna 2017. Lainamakasiinin, VPK:n kalustorakennuksen ja taksikopin jälkeen auk